YOLCULUK SANATI

MİLAT’TAN ÖNCE 600 YILLARINDA YAŞAYAN ÇİNLİ FİLOZOF LAO TZU ÇOK BİLGE SÖZLER SÖYLEMİŞ; “İYİ BİR SEYYAHIN BELİRLİ BİR PLANI VE VARMA NİYETİ OLMAZ.” BU CÜMLEYİ OKUDUKTAN SONRA, ARALIK 2015’TE YAPMAYI PLANLADIĞIM YOLCULUĞUMUN ROTASINI YENİDEN GÖZDEN GEÇİRMEYE KARAR VERDİM.

Berlin’den başlayarak Budapeşte üzerinden Belgrad, Priştina ve Üsküp’ten sonra en uzak nokta olan İstanbul’a kadar geldim. İki yakın arkadaşım Thea ve Julia ile sırt çantalarımızla yapacağımız seyahatimiz bir beklentiyle başladı: 30 yaşına basıyorduk, hayatın bizden çok büyük ve istisnai istekleri vardı. Bunun üzerine birçok farklı hikaye yazılabilir. Dahası da gelebilir. Ayrıca, yıllık tatilin kesinlikle maceraperest, benzersiz ve hayatı etkileyen bir yanı olmalı!

İşte bu da benim hikayem: Maceristan’dan yola çıktığımızda, Avrupa’nın karşı karşıya kaldığı mülteci kriziyle politik bir tartışmanın tam ortasında buluverdim kendimi. Çok güzel ışıklandırılmış Noel Pazarı’ndaki “pálinka” (ulusal tekel bayii) durduğumuzda, Macar satıcı bizimle konu hakkında kendi radikal ve ulusal görüşlerini tartışmaya başladı. Hayatının uzun bir bölümünü Almanya’nın çok kültürlü bir bölgesinde yaşamış olmasına rağmen, bize Macar medyasının neşrettiklerini iletmeye başladı. Demokratik toplumlar olduğumuz için de herkesin kendine ait fikirleri vardı. Avrupa işte bundan ibarettir ve böyle de kalacaktır.

Yolculuğumuz boyunca trenlerde ve otobüslerde uyuduk. Bu sırada, insanların sevdikleriyle buluşmak için çok değişik ülkelere seyahat ettiklerini gördük. Böylece ulusal sınırların da bir anlamı kalmıyordu. Beş farklı ülkenin yemeğini yedik. Buradan da ulusal mutfakların birbirini nasıl etkilediğini anlayabilirsiniz. Hepsi birbirine çok benziyor, ama yinede birbirlerinden farklılar. Çok değişik araziler gördük ve yerel halkla tarih üzerine sohbet ettik. Belgrad’ın Sırp bölgesi hala Yugoslavya iç savaşının izlerini taşıyordu. Çok az binada hala kurşun izleri olsa da modern ve meşgul genç nüfus geçmişi unutmak istercesine yanlarından geçiyor ve geleceklerine bakmak istiyordu. Bu arada gece hayatlarını nasıl yaşayacaklarını da çok iyi biliyorlardı! Sonunda İstanbul’a ulaştık. Ne kadar da atılımlı bir şehir! Oraya yorgun varmıştık. Avrupa’daki bir çok durağımızda yaşadıklarımızdan yorgun. Vardığımızda, eve gitmeye hazırdım. Onun yerine İstanbul şehir olarak yeni bir uyanış yaratmaya hazırdı.

İnsanlar, sesler, denizin ve balıkların rengi ve kokusu, baharatlar ve şehir, hepsini içime çektim ve çok yoruldum. Tüm beklentilerimden özgür bir şekilde eve döndüm. Ardından yolculuğumun nasıl geçtiğini soranlara ise, sadece “iyi” demekle yetindim. Peki neden? Aslında seyahatim çok kıymetli anlarla doluydu. Çok şey öğrenmiştik, ilginç ve açık fikirli insanlar tanıdık ve kibarca bizi ağırladılar. Ne var ki, artık hiçbir şey beni afallatamıyor ve aşırı etkilemiyor. Eve getirmeyi planladığım o hediyelik eşyayı unutmuştum; hayatımı değiştirecek hikayeyi. Onun yerine, sadece A’dan B’ye ve oradan da C’ye gittiğimi hissettim. Aşırı yorucu bir yolculuktu. Nokta.

Sonunda neden bu kadar hayal kırıklığına uğradığımı anlamaya başladım. Öncelikle, seyahatimizle ilgili bir plan geliştirmemiştik. Dahası günlük bir plan üzerindeydik. Akışına bırakmak felsefesini benimsemek istedik. Bu seyahatimizin amacı tüm anları derin derin içimize çekerek onları eve götürebilmekti. Ancak ne var ki, benim bagajımda bir miktar ölü navlun vardı. O da yeni bir şaşkınlıkla eve dönmekti. Bir de hayatımı etkileyecek o muhteşem hikaye. Plan buydu. Yani plansızdım. Bir dahakine planı doğru yapalım. Öğrendiklerim ise; iyi bir seyyah şaşırmak ve macerayı, anı ve hikayeyi deneyimlemek üzere plan yapmaz. İyi bir seyyah sadece iyi bir seyyahtır. Sadece seyahat eder.